Bröllopsbloggen

Bröllopsresan - onsdag den 4:e aug 2010
Nu har vi tagit oss hem och kopplar av i lägenheten efter några timmars resande. Bröllopsresan var riktigt bra. Vädret är väl synd att klaga på när det är strålande sol och 30 – 35 grader varmt varje dag, men lite tufft är det för oss nordbor som inte är vana vid det. Tur att Rom har gott om små fontäner med dricksvatten. Det uppskattades av oss under våra långa vandringar i staden! ;)

Vi har promenerat upp och ner på Roms sju kullar mellan 6 – 10 timmar /dag för att se allt vi vill se. Moderna stora gator med galen Italiensk trafik (undrar vad våra svenska körskolelärare har att säga om italiensk trafik(huh?)) varvade med små trånga kullerstensgränder. Intrycken är många och bra. Historiska byggnader och monument finns precis överallt. Det är helt otroligt vad detaljrika många byggnader är. Ju mer vi tittade på något desto fler saker upptäckte vi.

Första dagen gick vi till Colosseum, eller Flavian Amphitheatre som den egentligen heter. Där blev vi snabbt infångade av en italiensk guide som samlade ihop lagom stora turistgrupper för en 50 min lång guidad tur av byggnaden. Mycket nöjda med den turen fick vi vandra runt lite fritt efteråt innan nästa del av turen började med en annan guide. Denna gång med en ung amerikansk kille som guide av den övre delen av Forum Romanum som på italienska kallas Palatino. Vi gick runt där och fick lära oss otroligt mycket om Roms historia, Kristendomens bakgrund och byggnaderna som numera bara var ruiner. Men vilka otroliga ruiner sen….. ;) Det är lätt att förstå hur enorma byggnadsverken en gång var när man går där nu.

Efter dessa mycket bra guidade turer gick vi inåt centrum för att utforsta resten av staden på egen hand. Vi kände oss långt ifrån ensamma med kartan i handen. Det kändes som det var fler turister än invånare många gånger. Trots att Rom är en stor stad på nästan 3 miljoner invånare så är det förvånansvärt korta avstånd till de kända turistmålen. Vi hann bl a med Pantheon med en mycket artig häst som lugnt och glatt log åt alla turister med kamera:P, Spanska trappan och Fontana di Trevi den eftermiddagen i lugnt takt.

Andra morgonen vaknade vi tidigt och tog tunnelbanan tvärs över stan till Vatikanstaten. Där mötte vi upp den amerikanska guiden och det gäng vi skulle gå med. Han tog oss in i Vatikanstaten genom en tjock mur och en säkerhetskontroll lika noggrann som på flygplatsen. ;) Sedan vandrade vi sakta genom Vatikanmuseét och fick mycket noggrann fakta om kristendomens olika figurer, kända konstnärer som målat alla de otroliga verken som täckte både väggar, tak och fönster. Mot slutet av den tre timmar långa turen fick vi själva vandra runt och utforska den gigantiska Peterskyrkan. Sedan promenerade vi lugnt i värmen in mot Roms centrum igen.

De sista två dagarna spenderade vi genom att strosa runt och titta i affärer. Det som slog mig när vi gick i affärerna var hur välstädat det var och hur mycket personal butikerna har överallt. Oftast är det minst en som svansar efter kunden för att hjälpa till och säkert övervaka lite också kan jag tänka mig. I de få mataffärer vi såg hade personalen fortfarande rockar på sig som min farmor och farfar hade i sin butik långt innan jag föddes.(huh?) Rom är en modern storstad som ger besökarna tillbakablickar i tiden både på kort och lång sikt när det gäller både kläder och byggnader. Men de ligger även i framkant vad gäller senaste klädmodet.

Självklart har vi ätit massor av god mat. :) En och annan pizza, pastarätt och kötträtt har mättat våra magar. För att inte tala om all underbar italiensk glass vi har ätit!! ^^

En jätteskön och bra bröllopsresa har det helt klart varit.^^

Kommentarer:
Postat av: Stina - torsdag den 5:e aug 2010
Vilken trevlig resa ni har haft.
Låter som når Stefan och jag var där, vi hoppade dock att gå på Vatikanmuseet men peterskyrkan var mäktig. Sedan var ju inte vädret lika bra heller regn 2,5 dag av 3 dagar.

Postat av: A - torsdag den 5:e aug 2010
Ja resan var riktigt bra. Vi hade tur med vädret. Det kom ett rejält åskväder ena kvällen. Men just den kvällen hade vi bestämt oss för att gå på hotellchefens vinprovning och sen testa hotellets restaurang. Så vi satt inne och myste när det åskade, blixtrade och regnet öste ner. Perfekt timing med andra ord, haha.
Är så otroligt glad att jag fick träffa dig igen Stina :-)

Postat av: Stina - fredag den 6:e aug 2010
Ni är alltid välkomna till Uppsala om ni har vägarna förbi
Eller så kanske vi är i OXD samtidigt.

Postat av: A - fredag den 6:e aug 2010
Det hade varit riktigt kul att hälsa på din familj. Kanske det blir tillfälle till det framöver :-)
Ja det finns ju så klart tillfällen "hemma" också om vi råkar ha turen att planera samma datum. Tiden får visa när vi ses igen.

Postat av: lusin Elin - tirsdag den 17:e aug 2010
låter som att ni haft det underbart, hoppas att allt är bra med er och att ni njuter av livet tillsammans :)
Vi ta och ses en dag tycker jag.
Kram^^

Postat av: A - tirsdag den 17:e aug 2010
Hallå där kusin :). Det tycker jag absolut att vi ska göra :). Ses i OXD i september kanske?
Jag ska hem dit och hälsa på iaf...

Postat av: elin - onsdag den 18:e aug 2010
hej, i september är de bara mammi och pappi som kommer upp, jag har tre hästar jag måste ta hand om så tyvärr kan vi inte följa med, men vi kommer gärna upp en annan helg och umgås lite :):P

Postat av: A - torsdag den 19:e aug 2010
Ja det är sant. Har ni inte fyra hästar längre?
Ni är så välkomna så. Får se när det blir tid så alla kan samtidigt bara.:)

Postat av: elin - torsdag den 19:e aug 2010
hej, jodå jag har fyra stycken, men de är bara stona som kommer hem i början av september, lilleman går ute på hingstbete några veckor till, sen ska han hem för kastration. :)^^